Det nya automatstödet av svensk film innebär att den kommersiella filmen tar över stora delar av stödet som var avsett för utmanande och konstnärlig film. Det är en insynsskyddad bidragsform som går tvärs emot Svenska filminstitutets uppdrag.
Det skriver bland andra Teaterförbundets ordförande Anna Carlson och Sveriges Filmregissörers ordförande Håkan Bjerking i en debattartikel, där de uppmanar kulturdepartementet att tänka om.
Förslaget om automatstöd innebär att en film kan få max sex miljoner kronor, om producenten har ordnat 70 % av finansieringen, fått in en miljon privat kapital, fått en distributör att satsa tre miljoner i minimumgaranti, fått bidrag från en tv-kanal, samt att filmen beräknas kunna sälja mer än 250 000 biobiljetter.
– Automatstödet är ytterligare ett uttryck för att den nuvarande avtalsmodellen nått vägs ände. Jag känner också en oro över hur den kommer att slå mot jämställdheten, kommenterar Teaterförbundets ordförande Anna Carlson.
Här kan du läsa debattartikeln i Aftonbladet.