Text: Camilla Delkertz Foto: Johan Strindberg
Vi möter Gina Tse i fikarummet på The International Ballet School som hon driver sedan 2018. I källarstudion intill tränar studenter på skolans traineeprogram och efter vår intervju väntar en privatlektion för en 70-årig hobbydansös. För att starta skolan valde Gina att hoppa av sin egen framgångsrika danskarriär, krönt med titeln prima ballerina på Kungliga Operan.
– Beslutet kom inför en föreställning av Törnrosa. Jag såg på mig själv i spegeln iförd min lila tutu och tänkte: Jag har uppnått allt jag drömt om, jag är klar, berättar hon.
Trots att Gina var trygg i sitt beslut blev det något av en kris att hantera både omgivningens reaktioner och sorgen att i förtid lämna yrket hon offrat så mycket för.
– Jag tackade nej till den förväntade avskedsföreställningen och vissa ansåg att jag smet ut bakvägen, men jag följde bara mitt hjärta. För det handlade inte längre om ”me, myself and I”, utan om en allt starkare vilja att lyfta andra.
Parallellt med den egna karriären hade nämligen fröet till en dansskola börjat gro när hon ägnade sina lediga söndagar till att lära ut dans till barn. Snart önskade några dansstudenter coachning, vilket ledde till en träningsgrupp och så småningom nådde hon en brytpunkt. Att då få tips om SOKstiftelsen kändes som en skänk från ovan.
– Min vision var tydlig, men SOKstiftelsen hjälpte mig med en tydlig plan, affärsrådgivning och ekonomiskt stöd under tre år för att satsa fullt ut. Det hade inte gått utan, slår hon fast.
Frivillig karriärväxling inom scenkonsten är möjligt tack vare en unik kollektivavtalad lösning.
– SOK-avtalet var det första och är fortfarande det enda omställningsavtal i sitt slag som vänder sig till specifika yrkesgrupper, säger Liselott Klinth, verksamhetschef för SOKstiftelsen.
För Scen & Films del innebär avtalet att dansare, sångsolister och musikalartister, inklusive visstidsanställda frilansare, kan ändra riktning under arbetslivet – inte bara mellan jobb.
– Det ekonomiska stödet är självklart viktigt, men det personliga stödet väger också tungt. Särskilt när karriärresan innebär att överge den livsstil, identitet och passion man brunnit för så länge, säger Liselotte och fortsätter:
– Våra rådgivare möter upp där man är i sina tankar och utformar processen utifrån det, samtidigt som planen ska vara långsiktigt hållbar. Vi finns även till för arbetsgivare och fack, för att underlätta karriärväxling och omställning på arbetsplatsen.
Vissa växlar vidare inom kulturen – andra till lärare, sjuksköterska eller fastighetsmäklare. Sedan finns det de som väljer att sadla om till entreprenörer, precis som Gina Tse.
Ginas dansskola har i dag drygt 300 elever från 2 år till ingen övre åldersgräns. Skolan undervisar hobbyklasser och har en förberedande linje för professionella dansare. Med kortare dansföreställningar för barn och det turnerande juniorkompaniet JNR Ballet Company vill Gina göra dansen i Sverige mer tillåten och tillgänglig för alla, inklusive publiken.
I juni flyttar skolan – från den mörka källaren vid Hornstull till ljusa lokaler på Hornsgatan 8.
– Det är en plats som representerar allt vi byggt upp kring inkludering, mångfald och gemenskap. Att komma dit ska kännas som ett andra hem, inte en institution, säger Gina.
– När det gäller våra unga dansare vill jag erbjuda dem fler möjligheter och visa att vägen mot toppen inte måste vara spikrak. Det var den inte för mig. Och faktiskt – jag älskar balett mer nu än när jag stod på scen. Livet tar inte slut för att karriären gör det, du föds på nytt!
Våga karriärväxla – Ginas bästa tips
1. Nyttja de sista åren av din aktiva karriär till att testa nya saker i liten skala. Då blir omställningen inte lika stor senare.
2. Utbilda dig när du hittar något du gillar. Kunskap stärker din självkänsla och gör dig tryggare i rollen du väljer att karriärväxla till.
3. Lita på dig själv! Den ”grit” vi scenkonstnärer har inom oss kommer att ta dig till nästa kapitel i ditt yrkesliv. Och jag lovar, en ny passion väntar runt hörnet.
Om SOKstiftelsen
• Hög kvalitet. SOKstiftelsen ger stöd till frivillig karriärväxling och verkar för att främja en hög konstnärlig kvalitet inom drygt 50 offentligt finansierade scenkonstinstitutioner.
• Brett stöd. Stödet är tillgängligt för dansare, sångsolister, musikalartister, korister och musiker som är eller har varit anställda på dessa institutioner, inklusive kontrakterade frilansare.
• Unikt avtal. Grunden för SOKstiftelsen är ett unikt kollektivavtal mellan Svensk Scenkonst, Scen & Film och Symf. Verksamheten bedrivs i nära samverkan med Trygghetsrådet TRS.
Läs mer på sokstiftelsen.se
Vill du läsa hela tidningen kan du läsa den på Mina sidor.