Arbetsmiljö

Arbetsmiljö är allt som påverkar dig i ditt arbete. Det kan handla om allt från den fysiska arbetsmiljön till den organisatoriska och sociala. Det finns också lagar och regler som bestämmer hur din arbetsmiljö ska se ut.

Vad är arbetsmiljö?

När vi pratar om arbetsmiljö menar vi allt som påverkar dig i ditt arbete. En god arbetsmiljö är en förutsättning för att du ska kunna utvecklas och utföra ditt arbete på ett hållbart sätt.

Fysisk arbetsmiljö

De fysiska faktorerna av din arbetsmiljö är till exempel:

  • Lokaler
  • Arbetsredskap
  • Ljus/belysning
  • Maskiner

Organisatorisk/social arbetsmiljö

De organisatoriska/sociala faktorerna av din arbetsmiljö är till exempel:

  • Arbetsbelastning
  • Arbetsfördelning
  • Kommunikation och samarbete
  • Relationer på jobbet
  • Trivsel och stress

Vems ansvar är det?

Arbetsgivaren ska systematiskt undersöka arbetsförhållandena, identifiera risker och åtgärda dem. Att arbeta så kallas för systematiskt arbetsmiljöarbete.

En central del i det systematiska arbetsmiljöarbetet är samverkan. Din arbetsgivare har huvudansvar för arbetsmiljön, men arbetet ska bedrivas i nära dialog med medarbetare, skyddsombud och fackliga företrädare.

Genom att tillsammans undersöka arbetsförhållandena, identifiera risker och föreslå förbättringar skapas en arbetsplats där alla bidrar till en bättre arbetsmiljö.

Arbetstid

Arbetstidslagen säger bland annat att ordinarie arbetstid ska vara högst 40 timmar i veckan och att arbetstagare ”bara” får arbeta övertid 200 timmar om året. Lagen säger också att alla arbetstagare ska ha minst elva timmars sammanhängande ledighet under varje 24-timmarsperiod (dygnsvila), och minst 36 timmar sammanhängande ledighet under varje sjudagarsperiod (veckovila).

I det kollektivavtal som gäller på din arbetsplats finns regler om ordinarie arbetstid och hur mycket ersättning du ska ha när du arbetar övertid eller ob (obekväm arbetstid).

Diskriminering

Diskrimineringslagen förbjuder diskriminering på grund av kön, könsöverskridande identitet/uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning, funktionshinder och ålder. Det är också förbjudet att missgynna på grund av föräldraledighet.

Diskrimineringsförbudet gäller när arbetsgivaren fattar beslut om exempelvis anställning, lön och andra anställningsvillkor, befordran, utbildning och uppsägning. Det kan också finnas skrivningar i kollektivavtal som handlar om diskriminering.

Våldsamma eller hotfulla situationer på din arbetsplats

Om du eller en kollega utsätts för våld eller hot på din arbetsplats ska det finnas särskilda rutiner för hjälp och stöd. Rutinerna är till för att förebygga och/eller lindra fysisk eller psykisk skada. Du som anställd behöver ha fått tydlig information från din arbetsgivare om hur arbetsmiljörutinerna ser ut.

Inför en föreställning eller produktion ska din arbetsgivare, tillsammans med skyddsombud, alltid undersöka vilka risker som kan uppstå. Detta kallas för en riskbedömning. Vid en riskbedömning är det viktigt att alla olika risker undersöks: fysiska samt organisatoriska och sociala risker.

När skyddsombud och arbetsgivare tillsammans gör en riskbedömning blir det tydligt vilka förändringar som kan behövas för att motverka en riskfylld situation. Behöver man göra några organisatoriska förändringar? Behövs särskild utbildning för involverade i föreställningen eller produktionen? Hur ett förebyggande arbete mot våld och hot organiseras kan se lite olika ut. Utgångspunkten är att arbetet ska organiseras så att risk för våld eller hot om våld förebyggs.

Under en riskbedömning bedöms även om det finns inslag i produktionen som vissa personer skulle kunna uppleva vara provocerande och då vara i riskzonen för våld eller hot. Detta görs för att kunna förebygga att våldsamma eller hotfulla situationer uppstår och för att man ska ha en plan för vad som kan göras om de uppstår ändå.

Det här kan du som förtroendevald göra

Ett effektivt arbetsmiljöarbete sker i samverkan mellan arbetsgivare, skyddsombud och anställda, och är en förutsättning för en trygg och säker arbetsmiljö.

Om din arbetsplats saknar rutiner för att hantera och förebygga våld och hot på arbetsplatsen: lyft frågan till din chef och till arbetsplatsens skyddsombud. Du kan också höra av dig till Scen & Films medlemsrådgivning för råd och stöd så att arbetet för en trygg och säker arbetsmiljö kommer i gång!

Det här kan du som skyddsombud göra

Det är viktigt att alla på en arbetsplats vet vem som har ansvar för arbetsmiljöfrågorna och vem man ska vända sig till. Arbetsgivaren har alltid huvudansvaret, men för att uppnå bäst resultat behöver skyddsombud och personal arbeta tillsammans med arbetsgivaren för att förebygga ohälsa som orsakas av hot och våld.

Som skyddsombud är din uppgift att bevaka arbetsmiljön för arbetstagarnas räkning och att delta i företagets arbetsmiljöarbete för att förebygga ohälsa på grund av exempelvis hot och våld. Skyddsombudets uppgift är också att begära de åtgärder som behövs av arbetsgivaren för att undanröja risker.

Kom ihåg att du alltid kan vända dig till Scen & Films medlemsrådgivning för råd och stöd i ditt uppdrag.

Regionala skyddsombud

Varje år genomför Scen & Film hundratals arbetsplatsbesök genom sina regionala skyddsombud. De erbjuder stöd i arbetsmiljöfrågor – vilket är särskilt viktigt på små arbetsplatser där det eventuellt saknas en tydlig struktur för arbetsmiljöarbetet.

Vill du att Scen & Film besöker din arbetsplats – ta kontakt med de regionala skyddsombuden.

Regionalt skyddsombud
Tristan Agdler, telefon 08 441 13 10, 072-231 84 00
e-post: tristan.agdler@scenochfilm.se

Regionala skyddsombud på bioområdet
Lars Carlberg, 0709 38 43 07, llassecarlberg@gmail.com
Anders Svensson, 0708 49 14 11, anders.angholmen@gmail.com

Denna artikel hjälpte mig