Text: Amélie Kiyomi Marmenlind Foto: Emmalisa Pauly
Dockan Tord dök upp först i föreställningen Peptalk 2023. Nu syns och hörs han, liksom hans upphovsmakare Björn Carlberg, i alla tänkbara sammanhang. Med allt från julklappstips och vardagsfilosofi till sportkommentarer i tv-sofforna, har Tord och hans dockvänner erövrat en särskild plats i hjärtat hos Sveriges vuxna kulturpublik.
I dag har över 26 000 personer sett Peptalk. I Björn Carlbergs universum möter vi även drömmaren Kjell och hans kedjerökande mamma Birgitta. Det är dockor som älskas för att de lever i vår verkliga värld. De åker tåg, spelar på travet, går vilse i Rotebro Centrum.
Björn Carlberg själv tror att framgången handlar mycket om karaktärerna.
– Om folk inte hade tyckt att det skrivna och framförda ordet var kul så hade det nog inte flugit alls. Jag tror det beror på att det är roliga karaktärer som är fria att säga vad de vill.
Svensk dockteater har annars länge förknippats med underhållning för barn – och har därmed fått en lägre status jämfört med andra konstformer.
– Jag brukar säga att jag jobbar som komiker numera. Säger jag dockspelare så tror de flesta att man åker runt på bibliotek med en strumpa på handen, berättar Björn.
Men kanske är detta på väg att förändras. De senaste åren har ett stort antal nyskapande dockföreställningar som riktar sig till vuxna bubblat upp och tagit plats på scenerna.
Marionetteaterns biennal Pop Up Puppets växer för varje upplaga, Malmö Dockteater turnerar landet runt för fulla hus och Stockholms Konstnärliga Högskola satsade i år på en fristående kurs i dockspel. Teater Lumor gör succé med sitt andliga dockdrama Romantiken och docksatir som just Peptalk, Allram Eest och Herr Talman har blivit folkligt och brett.
Så vad utmärker denna nya våg av dockteater för vuxna? Dolores Fors är dockmakare och har i tio år producerat speldockor och masker för bland annat teater. Hon tycker att dagens dockteater är formmässigt friare än den traditionella.
– Den nya vågen är av en annan typ. Man blandar gärna dockspel och klassisk teater med skådespelare på scenen, i stället för att spela exklusivt med dockor.
Eftersom Dolores arbetar med dockors funktion och rörlighet intresserar hon sig särskilt för just hantverket bakom dockteatern.
– Det som erfarna dockmakare, exempelvis Thomas Lundquist, ägnar sig åt är att skapa detaljrika snidade dockor i trä med stor konstnärlig tyngd. Det upplever jag inte som en del av den nya vågen.
Skuggspel, stavdockor, trådmarionetter, miniatyrer och meterhöga figurer som kräver ett helt gäng dockspelare för att manövreras – variationen av spelteknik, material, genre och estetik inom dockteatern ter sig oändlig. Det är en konstform som spelas över hela världen, från Java till Jemen och Jönköping.
Genren består ofta av en blandning av bildkonst, dans, mim, musik och hantverk. Den visuella och audiella aspekten gör också att dockteater ofta fungerar utmärkt på internationella festivaler där publiken talar olika språk.
Hur kommer det sig då att en konstform som låter så många olika uttryck samsas inte har givits särskilt mycket rampljus på Sveriges scener förrän nu? Dockteaterns styrka i att vara mångsidig har också visat sig vara ett dilemma. Det menar Sara Bexell, dockspelare och kursledare i dockspel på Stockholms konstnärliga högskola.
– Just mångfalden gör dockteatern svår att placera och den har därför tidigare haft svårt att hitta en självklar plats inom institutionerna och på svenska teatrars repertoar.
Sara Bexell poängterar också att svensk dockteaters historia i mångt och mycket har styrts och begränsats av utbildningsväsendet.
– Trots att det handlar om en etablerad och rik konstform så finns det i dag ingen statlig grundläggande utbildning i Sverige. Då vi inte har dockspelare som bemästrar hantverket från grunden finns heller ingen som kan försvara dess berättigande. Då hamnar dockteatern mellan stolarna – mellan institutioner, byggnader och intressen, säger hon.
En rent praktisk aspekt av dockor är att de kan byta skepnad på ett helt annat sätt än människor. De kan sväva, brinna, tappa kroppsdelar och övervinna alla fysiska hinder som den mänskliga kroppen står inför. Eller ha explicit pornografiska orgier, som i Erik Holmströms hyllade nytolkning av Jackie Collins debutroman The World is full of married Men.
Scenkonstnären Charlotta Grimfjord Cederblad tycker mycket om att arbeta med dockor. Hon menar att de kan göra saker som skulle uppfattas provocerande eller frånstötande om det gjordes av mänskliga skådespelare, och listar exempel som nakenhet, äckel, sex och död.
– Jag jobbar alltid med existentiella ämnen och dockorna ser jag inte som ett verktyg. För mig är de mina medspelare.
Den ökande fascinationen för dockor på scenen har alltså resulterat i en lång rad nya produktioner på senare år. Men då Sverige har relativt få konstnärer som är utbildade i dockspel och dockregi – hur påverkar det kvaliteten?
– Jag anser att kunskapen om dockspel och de tekniska färdigheter som krävs för att gestalta en docka på scen är mycket begränsad i svensk teater i dag, säger Sara Bexell och utvecklar:
– Om en föreställning med dockor ska bli av god kvalitet krävs det regissörer som förstår samspelet mellan dockmakarens och dockspelarens arbete. Det krävs framförhållning och en diskussion i förarbetet om varför och hur dockorna ska gestaltas på scen.
Frågan är den nya vågen av dockteater även kan bidra till att hela hantverket får ett uppsving. Och kan dockorna förbli ett permanent inslag i svensk vuxenteater på längre sikt? Eller gör de reträtt när trenden ebbat ut?
Juhani Lind är en av alla tusentals svenskar som har sett Peptalk och funderar utifrån på den nya dockteatern ett publikperspektiv. Han menar att tv-vänliga dockor som Björn Carlbergs Tord och Kjell inte är något nytt fenomen. Däremot noterar han hur det nya medielandskapet möjliggjort en växande popularitet.
– De här klippen på roliga dockor har ju funnits i 10–15 år. Men de sociala medierna består av så mycket reels just nu och dockteater funkar väldigt bra i den formen.
Sara Bexell tror att det behövs en djupare förståelse, längre utbildningar och medvetna satsningar för att dockteaterns hantverk ska kunna utvecklas och tas på allvar. Samtidigt är hon glad att allt fler kulturskapare vill laborera med dockor på scenen.
– Dockteater är en konstform som vägrar inordna sig i bestämda system och uppdelningar. Den dyker upp än här och än där – i guldsmyckade salonger och i slitna små källarlokaler. Ibland tänker jag att dockteaterkonsten är teaterns sanna anarkister.
4 x dockteater för vuxna
• Anette, du är huvudrollen i din egen film av Malmö dockteater.
Gästspel på Turteatern, 10–20 december 2025.
• Romantiken av Teater Lumor.
Nypremiär på Folkteatern Göteborg, 28 februari-14 mars och på Dramaten 8–17 maj 2026.
• Pop Up Puppets International Festival.
Kulturhuset Stadsteatern, 20–23 augusti 2026.
• Peptalk av Björn Carlberg.
Vårturné i Sverige. Datum släpps löpande.
5 x fakta om dockteater
• Den europeiska dockteatern tros härstamma från ceremoniella riter i det gamla Egypten och Grekland. Dockor var ett inslag i kristna mysteriespel under medeltiden.
• Några exempel på dockteater i världen: indonesisk wayang (skuggspel), kinesiska handdockor, japansk bunraku-teater och europeiska trådmarionetter.
• Definitionen docka är inom teatern bred och innefattar långt fler objekt än djur och människor. Tekannor, tyg och möbler kan alla kallas dockor när de animeras.
• I dag ges fristående introduktionskurser i dockspel på Stockholms konstnärliga högskola. Det finns även privata kurser av dockmakare och dockspelare runtom i landet.
• Fleråriga utbildningar i dockteater ges i många europeiska länder, bland annat i Bulgarien, England, Tjeckien, Frankrike och Tyskland.
Vill du läsa hela tidningen kan du läsa den på Mina sidor.