Det pågår ett gisslandrama i en källare i centrala Stockholm. Poliserna stormar fram med automatvapen i den rökfyllda lokalen. Gruppen söker igenom två rum och identifierar snart en misstänkt. Någon skriker: ”Släpp vapnet!”
Scenen känns skrämmande trovärdig. Det är inte förrän Robert Bengtsson, grundare och konstnärlig ledare för kursen, kliver in som den förtätade stämningen bryts. Han ber skådespelarna att ta det från början.
– Försök att dra in armbågarna lite nästa gång, säger Robert till en av skådespelarna. Han lånar vapnet och visar.
– Ja, det blev lite för mycket ”chicken wings” där, säger hon och skrattar.
Här i Vasastan tränar Robert Bengtsson skådespelare i strid och vapenhantering för film, tv, teater och motion capture. Kursdeltagarna träffas en gång i veckan under tio veckor. Målet är att de ska bli tekniskt förberedda för framtida actionroller. De lär sig alltifrån dragteknik till handfängsel och närstrid.
– Som skådespelare förväntas du hantera många olika situationer och vapenvana är något som efterfrågas allt oftare, säger Robert Bengtsson.
På kursen Modern combat Stockholm får deltagarna möjlighet att träna med de vanligaste vapenmodellerna på inspelning, som MP5, Glock och Sig Sauer. Att lära sig grunderna kan vara en stor tillgång.
– Det ger inte bara större trovärdighet när du söker en sådan roll, utan ökar även säkerheten. Och så sparar det tid och pengar. Svenska produktioner har sällan möjlighet att själva träna skådespelarna under längre perioder.
Det var när Robert Bengtsson jobbade på The National Theatre i London i mitten av 00-talet som en kompis frågade om han ville hänga med på en kurs där skådespelare tränade med svärd och värja.
– I Storbritannien finns en helt annan tradition kring stage fighting. Det är svårt att få en roll i en Shakespearepjäs om du inte kan fäktas.
Kompisen tröttnade snart men Robert Bengtsson hade fått blodad tand. Han valde att vidareutbilda sig och blev själv instruktör. När han några år senare flyttade hem till Sverige upptäckte han att det var svårt att hitta någon att träna med. 2016 drog han därför igång en egen kurs. Och snart märkte han att det fanns en stor nyfikenhet bland kollegorna.
– Från att vi var 3–4 stycken från början, så har intresset för kursen varit så här, säger han och gör en brant stigande kurva med handen.
Utvecklingen hänger ihop med att antalet svenska actionproduktioner ökat de senaste åren. Tunna blå linjen, där Robert själv medverkar som skådespelare, är ett exempel. Netflix storsatsning på Norden har också bidragit. I vintras meddelade strömningsjätten att det planeras flera nya actionkryddade titlar, som Helikopterrånet och Kastanjemannen.
– Det har även blivit vanligare att relativt okända svenska skådisar bokas utomlands, som Alexej Manvelov i amerikanska actionserien Jack Ryan.
Medan lektionen fortsätter i rummet intill, drar vi oss undan för att kunna prata ostört. En skådespelare i skottsäker väst kommer ut och hämtar ett hagelgevär. Frågan om säkerhet i filmbranschen har aktualiserats de senaste åren. I våras dömdes en vapenansvarig på filmen Rust, för vållande till annans död efter att en filmfotograf 2021 sköts ihjäl av skådespelaren Alec Baldwin. Säkerheten kommer alltid först, betonar Robert.
– De vapen som ingår på kursen är airsoftreplikas och ”blueguns” i plast. Så fort du får ett vapen i handen, även om det är i trä, ska du hantera det som om det vore skarpladdat.
Efter att skådespelarna genomgått Robert Bengtssons kurs ska de kunna göra sin egen action, däremot inte sina egna stunts.
– Vi vill inte ersätta stuntarbetet, det är något annat. Här handlar det om att kunna hantera grunderna. Och göra det trovärdigt.
Hur snabbt ser du om en skådespelare i en actionscen är skolad eller inte?
– Svenska skådespelare som är skolade utomlands, som Noomi Rapace, är ofta skickliga. Men här hemma kan vi få ut mer. Att tro att du ska kunna hantera ett vapen om du aldrig hållit i ett tidigare, nej, då kommer skådespeleriet bli lidande.
Text: Johan Kellman Larsson
Foto: Maria de la Croix
Tre frågor: Simon Norrthon, förbundsordförande för Scen & Film
Allt fler skådespelare tränar på vapenhantering. Varför?
”Dels gör vi mer drama med våld i dag, något som ökat med strömningsplattformarna. Dels ökar kraven på att gestaltningen ska vara autentisk. Det kan ge en fördel att kunna hantera det som krävs, men det är inte rimligt att förvänta sig att alla skådespelare själva ska bekosta sin kompetensutveckling.”
Hur påverkas skådespelare av att gestalta grovt våld?
”Skådespelare är vana vid att allt drama bygger på offer och gärningsmän, men även om det är en professionell situation kan det vara uppslitande. Att gå in i starka scener kräver både förberedelse och återhämtning – särskilt i film och drama där skådespelare inte alltid är erfarna och utbildade.”
Hur upplever du säkerheten med vapen på inspelningar i dag?
”Vi har länge arbetat med stuntkoordinatorer och medvetenhet när det handlar om våld och vapen, men de senaste åren har vi även fått ett tryggare arbete med intimscener. Det största hotet är bristande förproduktion – det som missas i förberedelsearbetet leder till olyckor på inspelning. Inom reality-tv har vi många exempel på hur produktionsbolag prioriterat bort säkerhet och god arbetsmiljö för att spara pengar, vilket är oacceptabelt.”
Tre andra aktörer
• Nordic Stage Fight Society
Drivs av Anders och Inga liv Kippersund som utbildar skådespelare i konsten att utföra dramatisk strid. Erbjuder workshops, personlig träning och certifieringstester.
• Stuntmakers Stockholm
Drivs av bland andra Peter ”Stuntpeter” Lundberg och tillhandahåller stuntlösningar och säkerhetsutbildningar till filmindustrin.
•Tarmo Stunt och Event
Drivs av stuntmannen och stuntkoordinatorn Tarmo Hietala och erbjuder stuntlösningar och stridskoreografi för tv, film, teater och events.
Robert Bengtsson
Ålder: 49 år.
Bor: Stockholm. Yrke: Leder kursen Modern combat Stockholm där skådespelare får träna med skjutvapen för film, tv, teater och Motion capture.
Bakgrund: Utbildad på British Academy of Dramatic Combat och UK Tactical. Som skådespelare har han medverkat i produktioner som Beck, Tunna blå linjen, En helt vanlig familj och Yarden.
Vill du läsa hela tidningen kan du läsa den på Mina sidor.