– En förmiddag var vigd åt de amerikanska fackförbunden Directors Guild, SAG-Aftra, Writers Guild och IATSE. Manusförfattarna hade då strejkat i 120 dagar och skådespelarna i 50. Writers Guild underströk hur viktig solidariteten världen över kring strejkerna är för motivationen hos medlemmarna, säger Eleonor Fahlén.
IATSE som representerar både scen- och film/tv-arbetare, förbereder sig för tuffa avtalsförhandlingar senare i år. De ser att AI kommer att påverka alla yrkesroller mer eller mindre.
Övriga punkter på agendan handlade bland annat om arbetstid inom film/tv, där Eleonor Fahlén presenterade arbetstidsreglerna i det svenska Film och tv-avtalet och möjligheten till flexibel schemaläggning med längre begränsningsperioder. Temat skapade stora diskussioner.
– Vi fick höra exempel från Brasilien och Argentina, där 16-timmars dagar är vanligt förekommande. Likaså Spanien står inför hårda förhandlingar gällande arbetstid. Film- och tv-arbetare har idag schemalagda 60-timmarsveckor som standard, trots att Spanien är med i EU. Arbetstid film/tv är en brännhet fråga i dessa sammanhang och vi har mycket kontakt globalt i detta ämne, säger Eleonor Fahlen.
Eleonor Fahlén är även ordförande för UNI MEI:s globala kvinnoarbetsgrupp, som också träffades i Philadelphia.
Under mötet lyftes bland annat begreppet ”3M”; Maternity, Menstruation and Menopause.
I Taiwan har kvinnor rätt till tre dagars betald ledighet per år för att ha möjlighet att stanna hemma vid mensvärk hos vissa medieföretag.
– Det är av stor betydelse att fackförbund från hela världen kan träffas och gemensamt diskutera vilka fackliga frågor som är extra viktiga för kvinnor, när det gäller arbetsvillkor och arbetsmiljö, säger Eleonor Fahlén.