Text: Johan Kellman Larsson Foto: Kanal 5/Max
I somras avled en svensk deltagare under inspelningen av TV4:s realityserie Berget. Nyheten skakade tv-branschen. Tanken med programmet, som efter händelsen stoppades, var att deltagarna skulle bestiga ett berg i Nordnorge. I efterhand riktades skarp kritik mot produktionen. Mannen som omkom hade inte klarat hälsokontrollen och enligt uppgifter fanns ingen hjärtstartare på plats.
Den samlade lägesbilden tyder inte på att olyckan var ett tragiskt undantag – snarare den yttersta konsekvensen av en bitvis rutten realitybransch. Ett par veckor senare larmades det om extrema arbetsförhållanden på Kanal 5:s Race across the world och från SVT:s Hotell Romantik kom alarmerande uppgifter om säkerhetsbrister.
”Det är bara en tidsfråga innan någon mer dör”, sa Daniel Rosenqvist, som sitter i styrelsen för Film & TV-avdelningen på Scen & Film, till SVT i höstas.
Joachim Brobeck arbetar som frilansande tv-producent och har producerat realityprogram som Robinson och Talang. Han menar att det tuffa ekonomiska läget i tv-branschen de senaste åren har bidragit till en negativ utveckling.
– Nedskärningar och inställda program har skapat ekonomiska bekymmer för produktionsbolagen. Fokus ligger i ett pressat läge på att ro hem affären. Och då ökar risken för att man inte fullt ut ser vad som krävs för att genomföra programmen utifrån ett arbetsmiljöperspektiv.
Beställaren, alltså kanalerna, måste ta ett större ansvar menar Joachim Brobeck.
– Kanalerna måste mycket tydligare ställa frågan: Kan ni med den här budgeten garantera en god säkerhet, en rimlig arbetsmiljö och en vettig bemanning?
Efter inspelningen av Kanal 5:s Race across the world i somras, där svenska kändisar reser jorden runt med en begränsad budget, vittnade deltagare och anställda om stora problem: långa arbetsdagar, sömnbrist, utbrändhet. Programmet är ett belysande exempel, säger Joachim Brobeck.
– Där borde man redan på idéstadiet insett att det kommer bli stora utmaningar att uppnå en god arbetsmiljö. Jag är inte förvånad över att det slutade med kritiska röster. Jag har förstått att andra produktionsbolag tackade nej till produktionen, eftersom man insåg att det inte skulle gå att genomföra inspelningarna på ett rimligt sätt med den budgeten.
Joachim Brobeck har producerat de två första säsongerna av TV4:s succéprogram Förrädarna, där kändisar sätts på tuffa psykologiska prov i ett mordmysteriespel. Han tycker att det är ett bra exempel på hur det faktiskt går att göra krävande reality-tv under säkra förhållanden.
– Vi producerar väldigt mycket tv, en långfilm per arbetsdag, och ändå är folk på set nöjda och glada. En konkret anledning är bemanningen. Vi arbetar i skift och har tagit höjd för att få in extra mycket folk för att få det att gå ihop.
Det handlar om att börja i rätt ände, menar Joachim Brobeck. Att sätta tryggheten för alla inblandade i första rummet – och utifrån de förutsättningarna sedan skapa programmet.
– Vi ruckar aldrig på frågor som rör arbetsmiljö och säkerhet. Inser vi att en idé inte kommer att hålla, sett till dessa ramar, då steker vi den. Rimliga och säkra förutsättningar leder till att man får ut det bästa av produktionen.
Charlotte Gimfalk, verksamhetsledare på Yrkesnämnden för Film och TV, menar att det finns en farlig jargong inom reality-tv som måste brytas.
– Alltså den här jargongen: ”Även om det blir monsunregn och kontrollrummet blåser omkull så rullar kameran – för det kan ju bli bra tv!” Det är där vi behöver börja samtalet om varför reality-tv har blivit sämst i klassen, säger Charlotte Gimfalk.
Samtidigt påpekar hon att reality-tv – som handlar om att spegla verkligheten – ibland kräver lösare ramar än manusbunden dramaproduktion. Inom vissa realityproduktioner är själva riskmomenten även en del av formatet.
– I program som Tunnelbanan och 112 Ambulans följer tv-teamet personalen på nära håll, i deras riskfyllda arbetsmiljöer. Men om en fotograf behöver hänga 100 meter upp i luften för att fånga ett skeende, då är det viktigt att han eller hon får rätt utbildning för det.
Arbetsmiljöarbetet måste inkludera alla, påpekar Charlotte Gimfalk, vilket i sin tur kommer att leda till säkrare och tryggare tv-inspelningar.
– Alla på set ska känna till vilka lagar, regler och avtal som gäller. Och så handlar det om att gemensamt skapa en arbetsmiljö som genomsyras av säkerhet, kommunikation och respekt. Alla medarbetare måste kunna identifiera och rapportera brister i arbetsmiljön.
FAKTA
Utbildningen Säkert set
Ett sätt att skaffa viktig kunskap om arbetsmiljö inom film och tv är att gå den webbaserade utbildningen Säkert set: en gemensam insats mellan Scen & Film, Medieföretagen (Almega), Yrkesnämnden för Film och TV och arbetsmiljöorganisationen Prevent.
Utbildningen genererar ett intyg som kommer krävas av alla som vill registrera sig i det yrkesregister som Yrkesnämnden för film och tv utvecklar. Mer info finns på prevent.se.
Kontot Tv:s baksida
I kölvattnet av den så kallade Paradise Hotel-skandalen 2021 startade tre frilansare i tv-branschen Instagramkontot Tv:s baksida. Kontot fungerar som en slags visselblåsarfunktion för medarbetare i tv-branschen.
Vill du läsa hela tidningen kan du läsa den på Mina sidor.