Scen & film Nr 8-15

Barnteatern som sätter skräck i de vuxna

I höstas drabbades föreställningen ”Medeas barn” av en serie hastiga avbokningar när uppsättningen skulle ut på turné. Orsak: Föräldrabojkott. Hur ska teatern arbeta för att bränna igenom vuxenrädslan? Scen&film nystar i frågan.

Flerfaldiga stipendiaten Tejle syns överallt

Lotta Tejle är skådespelaren som brukar kallas en ”Late bloomer”. Vid 50 tog hennes karriär rejäl fart. Nyligen tilldelades hon såväl Gunn Wållgren som Edvin Adolphson-stipendiet, en ära som hon beskriver som ett ansvarsfullt stafettlopp.

Smidighet, snö och schabloner lockar filmare till Kiruna

Norrbotten. Skogsklädda vidder. Fjälltoppar. Klarblå sjöar i fjärran. Inte en kraftstolpe vittnar om mänsklig skövling. Solen går aldrig ner på sommaren. Snön är orörd. I detta landskap råder filmfeber. Filmpool Nord blickar tillbaka på ett år med rekordproduktion av långfilmer och tv-serier. Inte minst den internationella storsatsningen Midnattssol, inspelad i Kiruna.

Heddas konstprojekt väcker de stora frågorna

Kvinnor, våld och mänskliga rättigheter är ett återkommande tema i producenten och dramatikern Hedda Krausz Sjögrens arbete. I december visar Dramaten hennes dramatisering av Svetlana Aleksijevitjs ”Kriget har inget kvinnligt ansikte”, i regi av Jenny Andreasson.

Vad händer i mötet mellan proffs och icke proffs?

Att jobba med icke professionella framför kameran tar mer tid och kräver tydlighet. Proffsen har ett bredare register, det är filmregissörerna Jörgen Bergmark och Peter Grönlund överens om.  Men mötet mellan proffs och autentiska personer kan bli magiskt. Det är Peters erfarenhet från filmen Tjuvheder, där de flesta på rollistan är ”spetskompetenta”. Ett ord som filmens regissör och Jörgen tycker passar bättre än amatörer.  Scen&film har samlat båda till ett samtal.